O chiptuningu
- Slovo "chiptuning" je z dob výměn chipu v řídících jednotkách, který dříve nebyl programovatelný (cca do roku 2000). Nyní je to ve většině případů spíše softwarová úprava parametrů programovatelné paměti EEPROM. Jejím přeprogramováním se upravují parametry vstřikování paliva, jeho množství a poměr se vzduchem, tlak turba, délka vstřiku a další parametry.
- Úprava zajištuje nárůst výkonu až o 35%, dále nárůst točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a při běžné jízdě teoreticky i snížení spotřeby paliva o 5-10% posunutím točivého momentu, tzv. "tahu motoru" do nižšího spektra otáček, takže není potřeba motor "vytáčet" a tím lze ušetřit palivo. Záleží vždy na stylu jízdy a stavu motoru daného vozidla.
Postup při úpravě
- Odborná konzultace úpravy a seznámení se zákazníkem
- Kompletní diagnostika vozidla, případně zkušební jízda
- Vyčtení software z řídící jednotky
- Záloha originálního software do interní databáze
- Úprava software dle požadavku zákazníka - doba trvání dle typu vozidla 1 až 3 hodiny
- Kontrola vozidla a zkušební jízda se zákazníkem
Úprava software ECU ve WinOLS 5
Chiptuning - bench mode (čtení a zápis mimo vozidlo)
Jak se chovat k motoru
- Dodržujte pravidelné servisní intervaly výměny oleje a filtrů (optimálně jednou za 10.000 km nebo každých 12 měsíců, záleží co přijde dříve).
- Používejte pouze kvalitní olej předepsaný výrobcem přímo pro Váš typ motoru.
- Hlídejte si optimální hladinu oleje i chladící kapaliny.
- U přeplňovaných (turbo) motorů dbejte na jeho postupné ohřívání i chlazení.
- Po studeném startu nechte motor pár vteřin běžet na volnoběh, aby se dostal olej i na nejvýše umístěné součásti motoru (hlava válců, turbo), poté jeďte plynule a vyhněte se prudkým akceleracím. Snažte se využívat střední pásmo otáček motoru.
- Stejně důležité jako ohřátí je i ochlazení motoru a turbodmychadla. Prudké změny teplot jsou nežádoucí a mohou vést k závažnému poškození a drahé opravě! Postupného ochlazení dosáhnete tak, že po náročnější jízdě pojedete posledních cca 5 km s "lehčí nohou" a po zastavení vozidla necháte motor ještě pár desítek sekund běžet na volnoběh.